Az autóipar előtt álló kihívások és az Euro 7 szabvány hatásai
Az autóipar az utóbbi időben számos akadállyal néz szembe, amelyek hátrányosan befolyásolják működését. A koronavírus-járvány és az Ukrajnában zajló háború komoly csapást mért az autógyártó vállalatok és azok alkatrész-beszállítóinak helyzetére. További tényező, amely drasztikus változásokat kényszerít ki az autóiparban – különösen a kipufogógáz-utókezelő rendszerek terén –, az Európai Unió egyre szigorúbb követelményei, amelyek célja, hogy 2050-re teljes szén-dioxid-semlegességet érjenek el. Ez arra kényszeríti a jármű- és alkatrészgyártókat, hogy folyamatosan csökkentsék a kipufogógáz- és részecskekibocsátást, ami közvetlen következménye az Euro 7 szabvány bevezetésének szükségessége.
Az Euro 7 szabvány bevezetése
Az Európai Bizottság tervezete szerint az új Euro 7 kibocsátási szabvány 2025. július 1-jétől léphet hatályba a személygépkocsik és kishaszonjárművek esetében, míg a teherautók és autóbuszok számára 2027. július 1-jétől. Azonban nem biztos, hogy ezek a határidők megvalósulnak, mivel a forradalmi jogszabályt még nem fogadták el véglegesen.
Az Euro 7 szabvány legfontosabb irányelvei:
- A nitrogén-oxid (NOx) kibocsátás csökkentése: 35%-kal a személygépkocsiknál (motor típustól függetlenül) és 56%-kal a teherautók és buszok esetében az Euro 6 szabványhoz képest.
- A részecskekibocsátás csökkentése: 13%-kal a személygépkocsiknál és kishaszonjárműveknél, valamint 39%-kal a teherautók és buszok esetében.
- Kötelező kipufogógáz-kibocsátás figyelés: 10 éven keresztül vagy 200 000 km megtételéig.
Forradalmi újítás az új szabványban, hogy szabályozza a gumiabroncsok és fékbetétek részecskekibocsátását is (legfeljebb 7 mg/km, később akár 3 mg/km-re csökkentve).
A változások hatása az akkumulátorokra
Az új előírások az akkumulátorokra is vonatkoznak, amelyeknek tartósabbnak és hatékonyabbnak kell lenniük.
Mindezek a változások egy irányba mutatnak: a közeljövőben további autóár-emelkedésekre és a gyártási hatékonyság csökkenésére számíthatunk, különösen, ha az új szabvány speciális műszaki megoldásokat és ritka anyagok használatát írja elő például a DPF/FAP részecskeszűrők gyártásában.
Hogyan befolyásolja az Euro 7 az utókezelő rendszerek iparágát?
Az újabb korlátozások, amelyek célja a CO₂-, NOx- és PM (levegőben szálló finom részecskék) kibocsátásának csökkentése, kétségtelenül új kihívásokat jelentenek az utókezelő rendszerek gyártói és maguk a járműgyártók számára is. Ez valószínűleg fejlettebb technológiák kifejlesztését és új alkatrészek bevezetését teszi szükségessé, ami végső soron magasabb gyártási költségekhez és további áremelkedésekhez vezethet a végfelhasználók számára.
Mi a leghatékonyabb módszer jelenleg a DPF-ek és katalizátorok regenerálására?
Jelenleg a leghatékonyabb módszer a DPF szűrők regenerálására a hidrodinamikai módszer. Ez az eljárás a szűrő kiszerelése után történik, egy speciális gép segítségével, amely nagy nyomású víz, mosószer és levegő impulzusokkal távolítja el a korom-, hamu-, nehézfém-, cerium-oxid- és egyéb égéstermék-maradványokat, amelyek a monolit csatornáiban rakódnak le.
Fontos, hogy a regenerálási folyamat után a szűrőt alaposan kiszárítják. Ennek köszönhetően a szűrő teljes körű felújítás után biztonságosan visszanyeri gyári tulajdonságait, amit a tisztítás előtti és utáni ellenállásmérés is igazol. A szűrő védelmét és a problémamentes működést a megelőző regenerálások biztosítják, amelyeket a megtett kilométerek és a jármű típusától függően érdemes elvégezni.
A vízzel történő tisztítás előnyei
A vízzel történő tisztítás szenzációs eredményei mellett ez a módszer költséghatékony és környezetbarát is, mivel lehetővé teszi a felújított monolit újrafelhasználását és csökkenti az új alkatrészek gyártási igényét.
Az Euro 7 szabvány hatása a regenerálási technológiákra
Az, hogy az Euro 7 szabvány milyen hatással lesz a DPF- és SCR-katalizátorok regenerálására szolgáló technológiákra, elsősorban az autógyártóktól és az új járművekben használt alkatrészek fejlődésétől függ. Csak akkor tudjuk pontosan megítélni, hogy az aktuális tisztítási módszerek megfelelnek-e az új követelményeknek, ha lehetőség nyílik az új generációs szűrők tesztelésére.
Mint a DPF regenerálógépek piacvezető gyártója, valószínűnek tartjuk, hogy a berendezéseink evolúciója elengedhetetlen lesz, hogy alkalmazkodni tudjunk a kifinomultabb utókezelő rendszerekhez.
Csapatunk tehetséges és ambiciózus szakemberekből áll, akik elkötelezettek a folyamatos fejlesztés mellett. Az Euro 7 szűrőkhöz szükséges technológiai módosítások csupán idő kérdése. Ugyanakkor előfordulhat, hogy nem lesz szükség jelentős változtatásokra az eszközeink kialakításában. Izgatottan várjuk az új szűrőrendszerek tesztelését.